Leden
Bustochten
Clubwandelingen
Overig

Clubwandeling Jo-Ne op zaterdag 12 september 2015.

Onze traditionele clubwandeling was een succes. Het weer, waarop we eigenlijk patent hebben (zonnig en warm) liet ons aan het begin van de wandeling even in de steek. Af en toe moest de paraplu de lucht in. Dit jaar hadden we gekozen voor een tweedeling; een lange route van ongeveer 11 km. en twee kleinere van plus minus 2,5 km. Het traject in en rond Epen staat garant voor succes. Daarom kozen we dit “Drie sterren landschap” om er eens rustig door heen te kuieren. De bedoeling is dan ook om iedereen de gelegenheid te geven om met zijn of haar buurvrouw te kunnen keuvelen onder het genot van een afwisselend en prachtig Heuvelland.  Voor het vinden en uitzetten van een mooie route staat Piet garant.

De woensdag ervoor, hadden we al mogen proeven aan die fraaie route. Dit keer kozen we voor de lange route (vertrek vanaf de parkeerplaats achter de kerk van Epen) richting Broek, Hurpesch naar Bommerig, met een magnifiek uitzicht over het dal van de Geul. Door smalle kronkelige paadjes, geplaveid met sappige modder, en aan weerszijden begroeid met braamstruiken en brandnetels, was het af en toe een kunst om de kuiten schoon en brandvrij te houden. Iedereen kwam zonder kleerscheuren en ”brandwonden” aan de overkant. Het Elzetterbos werd nog even aangedaan, om daarna in Camerig neer te strijken op de pauzeplaats. Hier kon men van koffie en vla genieten met een grandioos uitzicht over het landschap. Menigeen zou hier een zomerhuisje plannen om alledag van dit schoons te kunnen genieten. De mensen, die de kleinere route zouden lopen, verzamelden zich hier om na de pauze hun route te lopen. De terugweg onder langs het Geuldal, over de Heimansgroeve, na eerst de hoogstamboomgaard van Bellet te zijn gepasseerd, was de kers op de taart. De boomgaard, die vrij toegankelijk is voor publiek, herbergt vele appel- en perenrassen. De bomen worden niet bespoten, mede daardoor is ze: “een eldorado voor vele dieren en planten”, aldus het info.bord. Ook de dassen weten dit gebied te waarderen; hij heeft hier letterlijk zijn natje en zijn droogje. Verder op liepen we langs de Volmolen, waar tal van activiteiten plaats vinden; zoals het malen en vooral natuureducatie.

Terug op de parkeerplaats te Epen reden we in rap tempo terug naar het jeugdgebouw aan het Hopschet. Daar wachtte ons een aangename verrassing; Saté Ed bereidde met zijn Agnes de lekkerste Oosterse hapjes; uiteraard moesten die, een voor een, de tong strelen. Begeleidt door een heerlijk koel biertje gleden deze de dorstige en hongerige kelen in. Na zo`n heerlijke tocht gaat toch menig calorietje verloren; zaak om dat peil snel te herstellen.

Wij danken alle wandelaars voor hun deelname en niet te vergeten de “stille” krachten, die dit mogelijk maakten.

Het bestuur.

Vervolg foto’s zie: Foto's Clubwandeling 2015

Ingezonden reacties op deze clubwandeling