Locatie Vijlen
Winterwandeling 2009
Meitocht 2008

Winterwandeling Jo-Ne Vijlen op zaterdag 9 en zondag 10 januari 2016

De winterwandeling van Jo-Ne is op zaterdag 9 en zondag 10 januari 2016.

Start lokaal: Jeugdgebouw, Hopschet 2 te Vijlen.

Vertrektijden: 08.00 uur -14.00 uur.

Afstanden: 6, 10, 15 en 20 km.

De goed gemarkeerde routes zijn uitgezet over verharde wegen, veldwegen, boswegen en voetpaden door bos en weilanden.

We passeren gehuchten als:  Melleschet, Rott, Harles, Bommerig, Helle, Schweiberg en niet te vergeten ons Vijlenerbos en Kerperbosch. Voor alle afstanden is een rustplaats ingericht in het Beheerscentrum van  Staatsbosbeheer; de “Werkschuur”; de grotere afstanden (15 en 20 km.) kunnen pauzeren in Mechelen.

Over de buurtschappen “Rotten” genoemd  (het zijn er 7) wordt al vanaf de Middeleeuwen melding gemaakt. Neem bijv. Rott: het is een verbastering van de naam rooiing of ontginning. Er was in die tijd natuurlijk veel meer bos en om woonruimte te creëren rooide men stukken bos. De watervoorziening werd gerealiseerd, door het slaan van een eigen dorpspomp; ze zijn bijna in al die “rotten” terug te vinden.

Het Vijlenderbos is een uniek hoog gelegen bos met een microklimaat. Staatsbosbeheer heeft dit 650 ha groot bosgebied onder beheer. Het is voor de omgeving een groene long . De  recreatie mogelijkheden zijn divers; daardoor heeft men jongsleden de paden voor verschillende doeleinden gescheiden. Eigenlijk bestaat het Vijlenderbos uit verschillende bossen, zoals het kerperbosch, het Elzetterbos, Holseterbos en het Rotterbos.

Het buurtschap Harles, dat we passeren bestaat uit 30 boerderijen en woonhuizen; veelal in vakwerkstijl. Ten zuiden van deze “rott” ontspringt de Harleserbeek. Aan waterlopen in dit gebied ook geen gebrek.

Melleschet; ten westen van Vijlen telt ook zo`n 30 boerderijen, die het landschap een karakteristieke uitstraling geven. In de buurt de Mechelderbeek; ten noorden van deze “rott” ligt ook de heemtuin de “Heebrig” die wordt beheerd door het IVN / Vaals.

Deze kleine opsomming van mooie dorpjes en gehuchten moet U natuurlijk in hun natuurlijke omgeving zien. In elk jaargetijde en vooral in de winter (we hopen op een beetje sneeuw) is dit landschap een pareltje in het Heuvelland.

Even terug naar het parkoers; Na de start zal de 6 en de 10  km. route zich in Rott splitsen ; zij lopen  door het Elzetterbosch naar het  Beheerscentrum de “schuur” van Staatsbosbeheer. De 6 km.route keert na de rust,  terug via de Groenenweg naar de start. De 10 km. route via het Vijlenerbos en het Kerperbos door Harles terug naar de start.

De 15 en de 20 km. gaan vanaf die splitsing via Melleschet en het Mechelderbeekdal richting Mechelen. Hier is de controlepost.

De  15 km. buigt af naar Helle en loopt via Bommerig naar de volgende controle in de “schuur” van Staatsbosbeheer.

De 20 km. maakt een korte lus van ca. 5 km. richting Hurpesch en Broek; zij passeren Schweiberg en lopen terug naar de pauze in Mechelen; vandaar uit gaan ze via Helle en Bommerig naar de rust in de “schuur” van Staatsbosbeheer. Vanuit deze rust lopen de 10, de 15 en de 20 km. door het Vijlenerbos naar het Kerperbos en Harles terug naar de  start.

Wij nodigen U uit om al deze prachtige buurtschappen, de geweldige vergezichten en de verspreid liggende dorpjes te komen verkennen. Aan natuur ontbreekt het niet; wie er oog voor heeft zal al dat schoons ontdekken.

Beleefd uitnodigend Wandelclub Jo-Ne te Vijlen.