Locatie Vijlen
Jubileumtocht 2009
Winterwandeling 2009
Meitocht 2008

Vijlen, een paradijs voor de wandelliefhebber !

Tijdens de wandeldagen op zaterdag 7 mei en zondag 8 mei 2011 wordt het weer volop genieten van de prachtige natuur rondom het kleine “bergdorp” Vijlen (in Ned. Limburg).

Het startlokaal van wandelclub “Jo-Ne” Vijlen is het jeugdgebouw van Jong Nederland, Hopschet 2 te Vijlen. U kunt beginnen aan de wandeling tussen 7.00 u. - 14.00 u. naargelang de afstand die u kiest. Deze zijn 7-12-16-20-25-42 km. Binnenkomst tot 17.00 uur.

Iedere deelnemer kan inschrijven voor € 1,00.

Alle afstanden zijn reeds na 100 meter buiten de bebouwde kom van Vijlen. De kortste afstand van 7 km. gaat via een holle weg met bewoonde dassenburchten richting Vijlenerbossen. De 16 en 25 km. wandelaars gaan in westelijke richting, terwijl de 12 en 20 kilometerwandelaars voor de oostelijke kant van Vijlen kiezen.

De marathon is natuurlijk de topper. Het is één van de 7 Grote VVRS Toer Marathons, zeer zeker bekend bij de lange afstandwandelaar.

Welke afstand u ook zult kiezen, het zal zeker de moeite waard zij om naar Vijlen te komen en deel te nemen aan deze mooie bloesemtocht door het heuvelland van Zuid-Limburg.

Enkele bezienswaardigheden op deze tocht zijn:

• vele mooi gerestaureerde “vakwerk”huizen, karakteristiek voor deze streek.
  • Emmaüs, het voormalig vakantieverblijf van de paters Redemptoristen van Wittem, momenteel in particulier bezit.
  • Epen, het meest zuidelijk gelegen dorp van Nederland. Hier komt de Geul, de snelst stromende rivier van Nederland ons land binnen. Op de oevers groeit het zeldzame zinkviooltje (zie afbeelding boven) omdat hier zinkerts in de bodem zit. Die zinkgrond werd aangevoerd vanuit het Belgische Kelmis waar tot midden vorige eeuw zinkmijnen in werking waren. De Geul zorgde voor het transport van deze grondsoort.

Wingbergermolen

Camerig

Grafheuvel in Malensbos

• Terpoorten met de Epenermolen (ook wel Wingbergermolen genoemd), de watermolen waar vanaf 1843 graan gemalen werd.
  • het pittoreske Vijlens gehucht Camerig, verscholen tussen de groene begrenzing van de Vijlenerbossen en het riviertje de Geul.
  • het Malensbos met zijn archeologische monumenten uit de Bronstijd, zoals de grafheuvels.

Drielandenpunt

Kasteel Vaalsbroek

Holset

• het Preusbos: het hoogstgelegen bos van Nederland, bekend vanwege het Drielandenpunt België-Nederland-Duitsland, tevens het hoogste punt van Nederland (322 meter).
  • kasteel Vaalsbroek: in 1761 als buitenverblijf gebouwd door de Akense lakenfabrikant Johan von Clermont. Rond het kasteel liet hij een exotisch park aanleggen en bouwde er een mausoleum in de Lodewijk XVI stijl. Na de Tweede Wereldoorlog wisselde het witte kasteel enkele malen van eigenaar. Het rijksmonument is momenteel een conferentiecentrum en kan benut worden voor diverse feestelijkheden.

Vroedmeesterpad

Pomp te Harles

Lourdesgrot Holset

• Holset: bedevaartsoord van de H. Genoveva van Parijs, aangeroepen voor genezing van oog- en huidziekten. De Lambertusbron en de uiterst zeldzame vroedmeesterpad. Tevens de grot, in de stijl van Calvaire in het Belgische Moresnet-Chapelle, versierd met versteend hout en anderen fossielen.
  • Harles, een Vijlens gehucht dat reeds bestond in de vroege Middeleeuwen. Weer de mooie vakwerkhuizen en de pomp die een halve eeuw geleden nog dienst deed als waterleverancier voor zo’n twintig huishoudens.

Onderweg zijn op verschillende plaatsen rustpauzes ingericht.

Na afloop kan men het clubstempel in het wandelboekje laten zetten. Ook is het I.V.V. stempel aanwezig.

Voor meer info kunt u terecht bij het secretariaat Pastorijweg 43, 6294 AB Vijlen, tel. 043-3063176 of via de website www.wandelclubjonevijlen.nl