Busreis naar Niederndorf-Freudenberg op zondag 7 april 2013.

Een goed start in het nieuwe jaar met de eerste busreis naar een klein plaatsje in het Sauerland geheten Niederndorf, ein ortsteil von Freudenberg. In het pittoreske Sauerland, dat veel lijkt op de Eifel, met een toch geheel eigen sfeer, waren we te gast bij de Giebelwäler Natur und wanderfreunde Niederndorf.

Om 8.00 uur vertrok de bus voor een kleine 170 km. naar het wandelgebied. In de comfortabele bus van Heythuizen is het goed toeven; de chauffeur Loe loodste ons feilloos naar het startlokaal; de smalle straatjes van Niederndorf stonden vol met geparkeerde auto`s van de vele wandelaars, die boven verwachting in grote getalen naar dit prachtige gebied waren afgereisd. De club was uiteraard blij met deze grote belangstelling; alleen bracht het voor ons een onverwachte dag- planning te weeg. Henny begaf zich met gezwinde spoed naar de inschrijftafel en voorzag onze leden van de inschrijfkaart. We hadden afgesproken, dat de lange-afstand wandelaars na het bezoek aan Freudenberg zouden worden opgehaald; de wandelaars, die een kleinere afstand liepen zouden een bezoek aan Freudenberg brengen; helaas ging dat door omstandigheden niet door. Naderhand heeft de chauffeur Loe uitgebreid verteld, waar dat aan lag; hem trof geen blaam.

Het parkoers liep meteen na het vertrek omhoog richting Oberfishbach na eerst Heisberg te zijn gepasseerd; een klein schattig plaatsje met een zeer fraaie kerk. Vanaf Oberfishbach werd het klauteren geblazen en waanden we ons in Oostenrijk. Met Peter Peiffer heb ik de tour van de 20 km. gelopen; twee andere wandelaars Eef Zegers en Ger Reneerkens deden er nog een schepje bovenop en maakten de lus van de 30 km., die volgens hen nog mooier was. Maar ja, je kunt niet alles hebben. We waren al tevreden met onze wandeling van 20 km.,die uitermate interessant was.

Het traject vanaf Oberfishbach tot aan Lindenberg liep op en af door de prachtige bossen. Jammer, dat ze nog niet door de eerste lentewarmte bijgekleurd waren. Je zag hier en daar al wat groen verschijnen. Wat een dag met zonneschijn al kan doen. In Lindenberg hadden we de tweede rust. De clubleden legden ons letterlijk in de watten; een grote relaxstoel nodigde iedereen uit om eens lekker in het zonnetje te gaan liggen. Het verkoelende gerstenat had bij mij een echt dopingeffect; de benen wilden steeds sneller over het parkoers. We hadden de tijd genomen om te rusten, maar de bus zou niet op ons wachten, dus “vort met de geit”. Met Peter aan je zijde, kan je niets ontgaan; hij heeft een scherpe natuurblik en merkt de kleinste dingen op. Altijd fijn als je mooie foto`s wilt maken. Via een immens industrieterrein, bogen we retour langs Freudenberg en Bottenberg. Een gebied, doorsneden met een kleine beek, die talloze vijvers van water voorzag. Hier in Niederheuslingen zullen vele mensen uit de omgeving de rust vinden om langs of aan die vijvers te recreëren.

We hadden flink geklommen; dat betekende lekker afdalen naar enkele knusse dorpjes zoals Oberheuslingen en Niederheuslingen. Karakteristiek is hier het vele vakwerk; de keurig onderhouden huizen met schone tuintjes. Al met al een prachtig wandelgebied. Terug in de zaal werd de inwendige mens even van de nodige brandstof voorzien. De life muziek was speciaal voor de mensen van onze club doorgegaan met spelen en gaf onze wandel-dag een heerlijk slot. De terugreis verliep zonder problemen. Het cadeau van de club werd in de bus verloot ; de gelukkige was onze buurvrouw Riet, die bij de plaatselijke kien club ook de nodige prijzen in de wacht sleept.(toeval?).

Giebelwälder Natur und wanderfreunde Niederndorf; Jullie devies “Halt dich fit, wandere mit” was hier zeker op zijn plaats; we hebben genoten van jullie gastvrijheid en verzorging; jullie tegenbezoek in Mei volgend jaar zien we met vreugde tegemoet; bedankt.

Verslag en Foto's:  John Driesen en Peter Peiffer

Vervolg foto’s zie:  Foto's Niederndorf John, Foto's Niederndorf Peter