Steenokkerzeel
Sombeke
Ghlin Baudour

Bustocht 2 Jo-Ne:  zondag 27 april 2008 naar Sombeke-Waasmunster

Wederom was het deze zondag vroeg reveille, want ook nu lokte de verre einder ons naar mooie wandelgebieden in de buurt van Waasmunster.

Na een vlotte telling bleken 44 leden mee te gaan naar Sombeke; een buurtschap van Waasmunster.

Na twee uurtjes kwamen we aan in een klein dorpje. Na enig achteruitrijden van de chauffeur (we zaten aan de verkeerde zijde van een straatje) melden we ons in het startlokaal.

De weergoden waren ons deze keer heel gunstig gezind; de zon stond al hoog aan de hemel en het was 19 graden; ideaal wandelweer.  De route ging via het dorpje richting Elversele; hier doorkruisten we een overstromingsgebied van de Durme en Schelde. Door eb en vloed kan de waterstand behoorlijk verschillen.  Dit was ook te zien aan de natte modderoevers van de Durme.

De eerste rust was in de kantine van de schuttersclub; heel gezellig en genietend in het zonnetje werd het eerste Belgische biertje genuttigd.  Bier smaakt toch anders in de zon, vind ik, maar goed verder ging het richting overstromingsgebieden met uitzonderlijke bloemenpracht; zoals de bloeiende gele dotterbloemen; we zaten al te denken aan een t-shirt van deze stralende kleur.

Na enkele vreemde lussen kwamen we terug op de retour; deze liep over de dijken naar Sombeke.

In het startlokaal werden de dorstige kelen nog snel gesmeerd, want we wilden Antwerpen met een bezoekje vereren.

Claus had al een prima route in gedachte en Piet zou met de liefhebbers een korte stadstour maken. Deze begon aan de Scheldekade en ging via prachtige straatjes naar de O.L. Vrouwe kathedraal; in een woord geweldig.  Helaas was ze op dat moment gesloten, maar toch enorm.

In de kerk is de invloed van Rubens goed te zien; deze schilder uit de zeventiende eeuw heeft zijn stempel op diverse kunstwerken gedrukt. Voor de kunstliefhebbers onder ons een goede reden om nog eens terug te komen naar Antwerpen.

Trouwens, de naam (H)Antwerpen werd ons ook duidelijk, toen we dat prachtige standbeeld op de markt zagen; hier zie je hoe de overwinnaar de hand van de reus als het ware weggooit.

Na een kort (aangenaam) verblijf op een terrasje op de markt met uiteraard een groot Belgisch gerstenat, ging het weer richting de kade, want Claus stond te wachten om ons naar huis te brengen. Na een uurtje of wat, waarin het opmerkelijk stil was, kwamen we aan in Vijlen.

Claus; je was weer geweldig. "Trouwens we weten nu ook wat de geheime wensen van de vrouw zijn!!" Natuurlijk mogen we ook Piet niet vergeten die veel voorbereidend werk voor deze reizen heeft gedaan en ook alle deelnemers, die deze reis samen tot een wandelfestijn hebben gemaakt; kortom iedereen bedankt…..

Verslag en foto's:  John Driesen

Vervolg foto’s zie:  Foto's Sombeke