Tannheim 2011
Tannheim 2009
La Palma
Slovenië

Hutten trektocht in het Tannheimertal van 30 mei t/m 1 juni 2009.

Dit weekend was ik samen met 40 ouders en bofkonten te gast in het Tannheimertal te Oostenrijk. Na een voorspoedige reis per bus kwamen we om 7 uur s`morgens aan te Fallmühle in Duitsland. Hier werden de wandelspullen aan getrokken en de wandelstokken op hoogte gezet. Iedereen was gespannen om aan dit avontuur te beginnen.

Voor velen was dit zelfs de eerste keer wandelen in de bergen (er was wel in de “bergen” van Vijlen geoefend). Met zo`n rugzak op je poekel loop je toch even anders, dan een wandeltochtje in ons heuvelland. Na een pittige klim is de eerste rustpauze in de Ostlerhütte.

Hier worden de dorstige kelen gesmeerd en hongerige magen gevuld. Zo`n tochtje vergt veel van de loopmachine en daarom moet je regelmatig de tank bijvullen.Vervolgens konden we een keuze maken uit de routes, die je wilde lopen: een lichte of een zware; We namen de zware en zouden dat naderhand ook ervaren. Maar als je dan na zo`n klim op de top van de Aggenstein staat, klopt je hartje sneller en je denkt: dat heb ik toch weer geflikt. Na nog verschillende uren door een fascinerende natuur te hebben gewandeld kwamen we aan in onze eerste overnachtings-hut: de Bad Kissingerhütte op 1800 meter hoogte. Moe, maar voldaan trek je de wandelschoenen uit. De slaapplaatsen worden verdeeld en je schuift met je medelotgenoten aan tafel. Het eten in die hutten is trouwens helemaal niet gek en smaakt uitstekend. Na zo`n tocht kun je wel een heel varken aan; bij wijze van spreken. Om 22.30 uur lag iedereen in zijn kooi of liever gezegd lagen we samen in de kooi.

De zondag begint om 6 uur s`morgens. De nachtrust was, op een enkel snurkje na, goed bevallen. Het ontbijt lokt, want de machinekamer moet voor vandaag extra worden opgestookt. De route voor vandaag gaat richting Füssener Jochle met een pauze in de Sonnenalm. Onderweg is er al heel wat afgegleden, want op diverse plaatsen liggen nog behoorlijke plakken sneeuw. Met je stokken kun je de balans goed regelen en zonder kleerscheuren komen we heelhuids aan.

Na deze pauze gaan we verder via Otto-Mayer- Hütte, Musauer alpe, Nesselwangerler Scharte naar het Gimpelhaus; onze tweede slaapplaats.

Na een klim over de kam, volgde een verraderlijke afdaling (door een buitje, was het pad lekker glad geworden en moest je extra geconcentreerd afdalen). In de verte kwam gelukkig de tweede overnachting-hut in zicht. In deze hut was er gelegenheid om te douchen en daar maakten we dankbaar gebruik van. Ook het diner ging erin als Oostenrijkse koek. Na een paar heerlijke Weizen biertjes werden de plannen voor de volgende dag besproken. De groep, die nog genoeg energie in de kuiten had, zou om 6.00 uur omhoog klimmen naar de top van de Rote Fluh en daar genieten van de zonsopgang. Dit moet geweldig geweest zijn; ik heb mijn heupjes gespaard en heb nog even van de nachtrust genoten. Naderhand had ik hier toch spijt van, want zo`n kans krijg je niet vaak. Maar goed, soms moet je verstandig zijn.

Na het ontbijt zijn we met z`n allen naar beneden gewandeld en hebben de bus weer opgezocht.Via Tannheim zijn we richting Vilsalpsee gereden. Hier was gelegenheid om in de See te zwemmen. Het was er heel, heel, heel, koud en slechts weinigen voelden zich geroepen, om dit te doen. Na een korte pauze zijn we weer richting Nederland gereden.

Wat was dit een unieke ervaring. Met dank aan de begeleiders van het Sophianum; de heren Frans Lipsch en Jan Baars en niet te vergeten het gezelschap van al die fijne mensen, die deze tocht tot een succes gemaakt hebben.

Verslag en foto's:  John Driesen

Vervolg foto’s zie: Foto’s Tannheim