Jaarvergadering 2014
Jubileum  wandelclub
Familietocht 2015
Ledendag GaiaZOO

T.V.-opnamen t.b.v. Marathon en Jo-Ne (jubileum-)wandeling op vrijdag 3 april 2009.

Op deze vrijdag geen wandeling zoals gewoonlijk, maar een tochtje door onze mooie streek ter promotie van onze Jo-Ne wandeling op 2 en 3 mei a.s.

De Belgische tv zender TVL Limburg zou opnamen maken en enkele interviews opnemen.

Om 12 uur stonden we met een groep van 10 Jo-Ne'ers paraat om ons mooie Vijlen te promoten.

Het zonnetje deed ondertussen zijn uiterste best om het landschap zo sprankelend mogelijk te laten schitteren. Het kon niet mooier. Piet Straat en Pierre Knops hadden van te voren een klein parcours uitgezet om zo een goed beeld van de streek te krijgen. Steven (de camaraman) kwam even later naar het Hopschet gereden en begon meteen zijn spullen uit te laden. Dan pas zie je hoeveel die mensen mee moeten slepen; dus werd het plan veranderd en zou Steven met de auto ons steeds een stuk volgen en dan de opnames maken (pardon: schieten). Zo gezegd, zo gedaan.

Eerst liet Piet hem de kerk zien; daarna was zijn huis aan de beurt (vanaf zijn balkon heb je namelijk een geweldig uitzicht op het dal). Van hieruit zijn we via de statieweg naar de bosrand gelopen en steeds weer terug; (“dat moet zo “, zei Steven) om een mooie wandeling na te bootsen).

Enfin, na veel heen en weer gewandel; het leek de springprocessie wel, gingen we verder. De route liep via de Groeneweg terug langs de voormalige cementfabriek en naar het Schleidenmonument aan de Vijlerstraat. Hier werden nog verschillende interviews afgenomen. Pierre had oude informatie meegenomen van de vroegere kapelaan en dialectschrijver Frans Schleiden van Vijlen. Deze tocht was een unieke gebeurtenis, die we allemaal met veel plezier hebben beleefd. Dankzij Piet en Pierre, die het voorbereidende werk hadden  gedaan , slaagde deze JO-NE-missie uitstekend. We hebben ook

veel lol gehad en hopen de wandeling van Jo-Ne op 2 en 3 mei in het zonnetje gezet te hebben.

Met dank aan alle leden van Jo-Ne, die meegewerkt hebben en niet te vergeten onze Steven Dijlst uit Genk.

De uitzending is op 27 april om 18.00 uur op Tvl Limburg; ook kunnen jullie kijken op : www.Tvl.be

Verslag:  John Driesen

Foto's:    John Driesen, Piet Straat en Pierre Knops

Vervolg foto’s zie:  Foto’s TV-opname

TV-opname zie: TV-opname

Ingezonden reacties op het verslag, de foto's en TV-opname

Diegenen die deze tocht nog eens willen nalopen met behulp van een wandel-GPS, kunnen hier het parcours en de GPS-bestanden als .zip file downloaden.