Winterwandeling Jo-Ne op zaterdag 7 en zondag 8 januari 2012.

Het was letterlijk en figuurlijk een gezegende zaterdag. De regen dwarrelde kwistig uit de loodgrijze lucht. Je raakt aan alles gewend, maar te veel is teveel. We kenden een heel droge periode en het lijkt erop, dat de Watergoden dit tekort nu willen aanzuiveren. Maar zoals gezegd, de ware wandelaar laat zich niet gauw uit het veld slaan en trotseert al die ellende met een glimlach en een natte broek.

Om zeven uur stonden de eerste vroege vogels voor de poorten van het Hopschet en vertrokken met de “pietslamp” op de kop. De medewerkers van Jo-Ne druppelden allemaal binnen en toen kon  het “feest” beginnen. Zelfs met een verzopen kop en dito ledematen blijven de meeste wandelaars optimistisch. Dit is de kracht van een sport, die je onder alle omstandigheden kunt bedrijven; jong en oud. De route van dit jaar maakte drie lussen: de 5 km. richting Lemiers; de 10 km. met een lus door de Vijlener bossen; de 15 en de 20 km richting Lemiers en daarna met een lus naar Vaals, terug naar Lemiers. Door de weersomstandigheden hielden de meesten de schoenen en broek niet droog; om maar niet te spreken van de vele “prats”. Zelf ben ik alle controle posten nagereden met onze Theo, die onvermoeibaar alle spullen nalevert en zorgt, dat het niemand aan iets ontbreekt (bijv. de overheerlijke “homemade” broodjes gezond van onze kok Helmut).

Helmut was al vroeg bezig met het pellen van de eitjes, het wassen van de sla en het snijden van de tomaatjes. Ondanks het niet zo toffe weer wisten heel wat enthousiaste wandelaars de weg naar Vijlen te vinden. Wandelaars zijn de enige sporters, die een manier gevonden hebben om samen harmonieus met elkaar om te gaan. Men respecteert mekaar en dat resulteert in vriendschappen, die na jaren nog altijd bloeien.

De zondag begon even mistroostig als de zaterdag, maar om een uur of 9  begonnen de wolken te breken en scheen een waterig zonnetje door de ruiten van ons startlokaal. Dat zonnetje heeft daarna een ongekend aantal wandelaars naar Vijlen gedreven. Op een gegeven moment was de voorraad bijna uitgeput en moest onze Theo als en “Vliegende Vijlenaar” de controleposten bevoorraden. De liters koffie en dito broodjes vlogen over de toonbank. Gelukkig hadden we nog wat broodjes Hot Dog achter de hand en nog enige stukken vla. Zelf heb ik met Jef Prickaerts  een kleine ronde gemaakt om nog wat foto`s te schieten en de sfeer te proeven.

Alom waardering voor onze vrijwilligers, die aan het eind van hun Latijn waren, maar desondanks bleven lachen. Chapeau, mensen, dat was tof. Op enkele stukken zwaar terrein na, was de route goed te doen, al zullen vele wandelaars morgen hun schoenen opnieuw in het vet moeten zetten. De wasmachines zullen overuren maken, maar de mooie herinnering zal blijven aan een prima wandelweekend in het prachtige “Vielenderland”.

Wij danken al die wandelaars, die bij ons te gast waren en de tocht tot een succes maakten. Niet te vergeten al onze vrijwilligers, die op hun tandvlees gelopen hebben, maar toch bleven lachen.

Vervolg foto's Winterwandeling John Driesen

Bezoekersaantallen