Schin op Geul
Elsloo-Stein
Beertsenhoven e.o.
Neerbeek e.o.

Wandeling vanuit de Oude Pastorie Neerbeek naar Vrouwenbosch, Genhout, Kelmond en Geverik op zaterdag 17 oktober 2020.

Deze zaterdag een wandeling genomen uit de aanbieding van het Limburgs Landschap, die vanuit de Oude Pastorie te Neerbeek (een geheel vernieuwd en gerestaureerd bezoekerscentrum), diverse wandelroutes hebben gerealiseerd. Jammer genoeg gooide het Coronavirus roet in het eten en kon ik mijn wandeling niet beginnen met een blik in dat nieuwe centrum. Jaren geleden stond hier een bouwvallige schuur; Nu sprankelt de gerestaureerde hoeve je tegemoet. Tijdens de wandelingen vanuit de kantine van de voetbalclub te Neerbeek liepen we meerdere malen langs dit “opknappertje”. Via mijn lidmaatschap van het Limburgs Landschap, kreeg ik jongsleden deze wandeling aangeboden. Je kon, door diverse “kleurenroutes”, zelf je afstand en bestemmingen kiezen. Parkeren geen probleem; tegenover het centrum liggen tig parkeerplaatsen.

De Oude Pastorie heeft een lange en bewogen geschiedenis achter de rug. Van 1200 tot 1675 was het een Vroenhof van de Heren van Valkenburg. In 1293 had een Duitse orde hier een versterking, bestaande uit een versterkte toren, van waaruit men veilig was voor rondtrekkende bendes of soldaten. Deze orde had in Akko in het Heilige land een ziekenhuis ten tijde van de Kruistochten. Later werd dit uitgebreid en ontstond een burcht met een gracht eromheen. De datum op de gevel met het jaartal 1781 is dus wat verwarrend. Het complex omvatte vroeger een hoofdgebouw en enkele bijgebouwen, die omgeven waren door een gracht; een deel van die gracht is bij de renovatie terug gebracht. Waar nu de toegangsbrug is, was vroeger de ophaalbrug. Van 1675 tot 1700 was een echte Pastorie in het gebouw gevestigd. In 1860 kocht de Fam. Crombach het gebouw en gebruikten de weilanden voor hun koeien. In 2015-2016 werd het geheel verwaarloosde gebouw gerestaureerd door het Limburgs Landschap. Vanuit deze locatie begon ik aan de Geel gemarkeerde route; spoedig overgaand in een zwarte markering richting het Vrouwenbosch. Via een pittige klim kwam ik boven op het plateau richting Genhout. Dit deel van het plateau wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de fruitteelt.

In Genhout raakte ik even de pijltjes kwijt (dat gebeurt me wel vaker), maar een behulpzame man hielp me in de goede richting. Via een achteraf paadje liep ik richting de windmolen en dan zit je goed; even verderop kwamen de paaltjes met de pijlen weer in zicht. Van Zwart ging de route over in Rood. In Kelmond passeer je eerst de mooie kapel; vervolgens via een veldweg naar Geverik. De “kerk” schijnt geen echte kerk te zijn, maar een Mariakapel. Dat dit dorp zich onder de rook van Maastricht Aachen Airport bevindt, er voer ik even verderop, toen een vrachtvliegtuig met uitgeklapte landingswielen rakelings overvloog. Tijd om na dit geweld de rust van het Kelmonderbos in te duiken. Door dit bos stroomt de Keutelbeek; de naam vermoedde een lichte geur, maar dat bleef gelukkig uit. Aan het eind van een fraai bospad kom je oog in oog te staan met kasteel Genbroek met omringende vijvers , een sprankelende fontein en nimmer afwezige ganzen, eenden en waterhoentjes. Het centrum van Beek was niet ver meer; de extra lus door de buitenwijk liet ik links liggen; in plaats daarvan dook ik een afhaal restaurant binnen en genoot buiten van mijn hete kop koffie. De vertrekplaats was niet ver meer; nog even door het centrum van Beek en de Oude Pastorie schitterde in de zon; dit was een waardige afsluiting van een fraaie wandeling.

Stichting het Limburgs Landschap; een mooie historische plek om jullie centrum te vestigen. Bedankt.

Verslag en foto's:  John Driesen

Vervolg foto’s zie:  Foto's Neerbeek e.o.