Winterwandeling bij Wandelclub Jo-Ne, te Vijlen op zaterdag 4 en zondag 5 januari 2014.

Na weken van voorbereiding was het zaterdag dan zo ver…onze winterwandeling in het mooie Vijlen. De reclame en diverse mondelinge gesprekken over onze tocht misten hun uitwerking niet. Trouwens, wie eenmaal in Vijlen geweest is, weet, dat de natuur er ontzettend divers is; de talrijke vergezichten en de idyllische aanblik van de bebouwing, maken een wandeling tot een feest.

We boffen met zo`n achterland en willen anderen natuurlijk ook laten genieten van al dat schoons. Al vroeg stonden de wandelaars voor de poort te trappelen. Even wachten en ze stoven de duisternis in; je moet er van houden. Zelf heb ik ook enkele keren de vroege morgen getrotseerd, maar met een klein zaklampje door de modderplassen baggeren, behoort toch niet tot mijn favorieten. Deze morgen was het weer ons zeer goed gezind; de wolken bedekten de hemel, maar in de loop van de morgen, werd het zicht al beter en… het bleef droog. De temperatuur was niet van deze tijd, maar één meter sneeuw en vorst, zoals vorig jaar, weerhoudt veel mensen om door de natuur te schuiven.

Ook zondag waren de weergoden aan onze zijde en scheen de zon voorbeeldig. Enkele doorgewinterde wandelaars verschenen zelfs in korte broek. Wat wil een mens nog meer; de sfeer was uitstekend; de medewerkers floten; de koffie pruttelde voortdurend en de bakker kwam handen te kort. We hebben het twee dagen getroffen. Toen we maandag overgingen tot de orde van de dag, regende het.

De route van dit jaar maakte, via twee rust posten, de afstanden van 5, 10, 15 en 20 km. mogelijk. Vanaf het Hopschet, liep de route naar het Vijlenerbos; de kleine afstanden konden in de schuur van Staatsbosbeheer hun eerste kopje koffie nuttigen (of hun tweede) en wandelden langs de Groenenweg terug naar de start; de grotere afstanden pauzeerden in de rust te Epen; een mooie locatie in de basisschool. De reacties van zowel wandelaars als de medewerkers waren lovend.

Na een pauze konden de lange afstandswandelaars nog een lus maken naar het Onderste bos en via het Diependal en Terziet terug keren naar Epen. Vooral de vergezichten in de omgeving van Epen hebben menig wandelaar bekoord. De talrijke vakwerk boerderijtjes en huizen, maken het plaatje compleet. De modder, die door een regenbui `s nachts en buien van de afgelopen dagen onvermijdelijk was, werd voor lief genomen. Het maakt een wandeling spannend en uitdagend. Terug in het startlokaal steeg de sfeer tot ongekende hoogten; de biervoorraad daalde tot een dieptepunt. Maar de moderne techniek staat een intensief contact toe, zodat er direct ingegrepen kon worden. Tot laat in de middag werd er geklonken op een werkelijk ongekend mooie dag met een door velen bejubelend parkoers.

Alle mensen die gesleept, gezwoegd, gezweet hebben, zijn wij zeer dankbaar en niet te vergeten alle mensen, die dagen en weken van te voren voorbereidingen hadden getroffen; BEDANKT

Foto's John Driesen

Foto's Mia en Jac (04 januari 2014)

Foto's Mia en Jac (05 januari 2014)