Locatie Vijlen
Jubileumtocht 2009
Winterwandeling 2009
Meitocht 2008

Winter in het hoogstgelegen bergdorp van Nederland

Wandelclub “Jo-Ne” Vijlen (V.L 104) nodigt u van harte uit om deel te nemen aan haar jaarlijkse wintertocht, die in het weekend van zaterdag 8 en zondag 9 januari 2011 gehouden zal worden.

De start is evenals eerdere jaren in het jeugdgebouw van Jong Nederland, Hopschet 2 te Vijlen (nabij de kerk).

Vertrektijd tussen 8.00 uur en 14.00 uur. Binnenkomst tot 17.00 uur.

Deelname: € 1,00. Te wandelen afstanden: 3-7-11-16-21 kilometer.

Alle afstanden gaan richting de Vijlenerbossen.

Aan de bosrand ziet u de kruiswegstaties, ontworpen en vervaardigd door kunstenaar Sjef Drummen en ingezegend op 2 oktober 1988.

Deze kruisweg eindigt bij het Maria-monument, opgericht 5 mei 1945 als dank aan Maria voor vrijwaring van het oorlogsgeweld 1940-1945. Van hieruit prachtige vergezichten richting het oudste gedeelte van Vijlen.

De kortste afstand zal via deze mooie Vijlenstraat terug keren naar de startplaats.

De andere afstanden gaan richting  het karakteristieke punt in het bos de “Zevenwegen”, de plek waar zeven wegen samenkomen bij de ruim 400 jaar oude wintereik. Dit hoogstgelegen bosgebied van Nederland is 600 ha groot en sluit aan bij de Duitse Eifel en de Belgische Ardennen. Hier vindt men tientallen verschillende boomsoorten en de dierenwereld is uitgebreid aanwezig. Tijdens de wandeling zal men zeker de sporen van reeën en wilde zwijnen tegenkomen.

Midden in dit mooie bos is een gezellige pauzeplaats ingericht bij het beheercentrum van Staatsbosbeheer. De twee langste afstanden passeren Emmaüs, gebouwd in 1905 als vakantieverblijf voor de studenten van het Redemptoristenklooster in Wittem. Vanaf 1972 is het in particulier bezit.

De route gaat verder richting de snelst stromende rivier van Nederland, de Geul, die een verval heeft van 250 meter bij een lengte van 58 kilometer. U bereikt dan het dorp Mechelen waar een rustpauze gehouden kan worden in het fraaie Scoutinggebouw.

De langste afstand gaat vervolgens langs de Onderste Molen ofwel de Commandeursmolen genoemd door het mooie gehucht Overgeul met zijn prachtige vakwerk-huizen richting hoeve Hommerich, via Partij en het nieuw aangelegde voetpad langs de Geul, naar het centrum van Mechelen. Men passeert de “Heerenhof”, een monumentale gerestaureerde kasteelhoeve. Dan de Johannes de Doperkerk, in de loop der jaren enkele malen vergroot. Deze uitbreidingen zijn duidelijk zichtbaar doordat men verschillende steensoorten gebruikte.

Het 200 jarig bestaan van dit Godshuis is in het eerste weekeinde van oktober 2010 feestelijk herdacht.

Langs het vakantiepark Mechelderhof en de idyllische plekjes in de gehuchten Elzet en Rott gaat de wandeling weer verder door een mooi stuk bos om via “de Himmelsleiter” (het laat zich raden waarom de routebouwer er deze naam aan gaf) aan te sluiten bij de kortere afstanden. De laatste kilometers lopen dan via de bosrand, het Meyerstuintje, Groenenweg en Vijlenstraat om gezamenlijk met alle afstanden terug te keren naar het startlokaal waar u de welverdiende stempels in uw wandelboekje kunt laten zetten. Ook is het I.V.V. stempel aanwezig.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het secretariaat van de wandelclub, Pastorijweg 43, 6294 AB Vijlen, tel. 0031 (0)43-3063176 of via de website www.wandelclubjonevijlen.nl

Tot ziens op 8 of 9 januari 2011 in Vijlen !