Jubileumwandeling Jo-Ne 30 jaar op zaterdag en zondag 3 en 4 mei 2014.

Zaterdag, 03 mei 2014.

Onze club, dertig jaar jong, vierde haar jubileum onder een stralende hemel. In ons oude vertrouwde Hopschet, gonsde het op die dag als een overvolle bijenkorf. Was het aantal in de vroege uurtjes nog wat magertjes, gaan der weg druppelden de wandelaars binnen. Vele bekende gezichten hebben ons een bezoek gebracht. Na al die jaren, weten ze de omgeving van Vijlen te waarderen. Op de vrijdag, voorafgaande aan deze jubileumwandeling, heb ik zelf,  tijdens de “voorloop wandeling”,  weer mogen ervaren hoe mooi ons achterland wel is. Vooral het gebied rond de Gulp en Geul, oefent een ongekende aantrekkingskracht uit. Miljoenen jaren geleden, heeft de Maas deze dalen uitgesleten en gevormd tot een waar paradijs. De keerzijde van al dat moois is, dat het Heuvelland soms wordt overspoelt door toeristen. Gelukkig is er genoeg ruimte voor iedereen.

De wandelaars vertrokken vanuit het Hopschet richting Mechelen. Dit knusse kerkdorp Mechelen is deel van de gemeente Gulpen-Wittem. De buurtschappen Bissen, Bommerig, Broek, Dal, Elzet, Hilleshagen, Höfke, Hurpesch, Kleeberg, Kesberg, Overgeul en Schweiberg omringen dit dorp. Mechelen komt van Magalunas: grote machtige plaats, genoemd naar het Malensbos.  De Mechelerbeek (Lombergbeek) vloeit hier in de Geul. Enkele mooie gebouwen in Mechelen zijn de Heerenhof; nu een zorgcentrum, de Brouwerij, in vroeger dagen een z.g.n. dwangbrouwerij; de overheid bepaalde dat men in deze brouwerij het bier moest brouwen. Dit verschijnsel kwam ook voor bij diverse molens, waar men verplicht werd zijn graan te malen. Verder verfraaien vakwerkhuizen het straatbeeld. Vanuit Mechelen ging het richting Heyenrath. Dit gehucht met 125 inwoners ligt boven op een heuvelplateau (Crapoel), dat bij menig Amstel Gold race coureur herinneringen oproept van pijnlijke kuitspieren tot zwoegende longen. Gelegen bovenaan de Loorberg; begrenst in het westen door het Groote Bosch; in het zuiden door het Roebelbos; in het zuidoosten door het Onderste Bosch en in het oosten door de Molt. Al deze pareltjes van het landschap werden vandaag getoond aan de wandelaars, die deelnamen aan de wandeling op de zaterdag. Nog even ben ik de sfeer gaan snuiven in de rust te Mechelen. Peter Laven trakteerde de wandelaars op een muzikale aubade. Kortom de wandelaars kwamen niets te kort en genoten zichtbaar van spijs en drank, zodat ze geestelijk en lichamelijk gesterkt verder konden wandelen naar hun volgende bestemming.

Zondag, 04 mei 2014.

De tweede dag van onze jubileumwandeling was ook een daverend succes. Niet alleen bezochten diverse clubs uit België en Duitsland ons, de weergoden gooiden er vandaag een schepje bovenop en rond een uur of 3, zaten bijna alle wandelaars buiten op het “terras”. Het leek op de Vrijthof in Maastricht, maar dan nog gezelliger.

Door de inzet van alle vrijwilligers konden we de twee dagen afsluiten met een tevreden glimlach. Iedereen blij en positief over de geweldig mooie route. Wandelaars, die hier reeds vele jaren te gast zijn, spraken over paden, die ze nog niet kenden; dat is toch een chapeau waard voor onze routebouwers.

We bedanken alle mensen, die onze club hebben geholpen om deze dag tot een succes te maken. Ook vrijwilligers, die niet direct opvallen, omdat ze achter de coulissen werken; bedankt.

Alle wandelaars uit binnen en buitenland bedankt voor uw bezoek.

Het Bestuur

Foto's John Driesen

Foto's Jac en Mia (03 mei 2014)

Foto's Jac en Mia (04 mei 2014)