Steenokkerzeel
Sombeke
Ghlin Baudour

Busreis Jo-Ne Naar Ghlin Baudour op zaterdag 12 april 2008  België

Om  6.30 uur liep deze zaterdagmorgen bij menige Jo-Ne wandelaar de wekker af.  Vroeg, maar ook weer niet te vroeg, als je aan een heerlijke reis naar onbekende oorden kunt vertrekken.  Deze plaats was reeds eerder door enkele wandelaars verkend, maar in een periode, dat er nog volop gewerkt werd aan de kunstwerken, die we vandaag zouden bezoeken n.l. de grote sluizen van Strépy-Thieu in het centrale kanalengebied rondom Mons.

We hadden er zin in, temeer daar het zonnetje zich ook niet onbetuigd liet.

Om 8.30 uur stonden de meeste wandelaars (klappertandend van de bekende Vijlense straffe wind) te wachten op de bus.

Na een voorspoedige rit (Claus,onze chauffeur, had intussen al de zoveelste mop verteld ) kwamen we aan bij dit enorme sluizencomplex; waarvan je de afmetingen nauwelijks kunt bevatten als je er zelf onder staat; in een woord overweldigend….

Wat kunnen mensen mooie dingen tot stand brengen als ze dat willen!

Na een bezoek met de lift naar de 8ste etage, waar je de motoren kunt bewonderen, die de scheepsbakken optillen naar een hoogte van 70 meter, werd het tijd om naar onze eigenlijke startplaats te gaan in Ghlin-Baudour.  Hier werden snel de startkaarten uitgedeeld en iedereen ging genieten van zijn of haar wandeling door het bosrijke gebied van Ghlin.

De bossen zijn in deze tijd van het jaar toch net weer even anders als in de zomer, de vogels fluiten anders; de bloemen zijn anders; en je loopt anders, fris als de scheuten aan de bomen. Opvallend veel lariksbomen sieren deze streek, heel apart.  Ook de bloemenpracht op de bodem is geweldig: bosanemonen,aronskelken en boshyacinten.

Na een heerlijke wandeling kwamen we weer terug in het startlokaal van deze vriendelijke club; we werden meteen uitgenodigd om ergens anders te komen wandelen (in Lessines bij de Les Vaillants Acrenos op 3 aug a.s.).  Dit zullen we beslist niet afslaan.

Twee biertjes van een heel bekend merk, verder was het tijd om weer eens op te stappen.

Na een voorspoedige reis met onderweg nog een inwendige versterking, kwam Vijlen alweer in zicht.  Hartelijk dank aan iedereen die deze reis tot een succes heeft gemaakt; de verhalenvertellers; de moppentappers; de lachebekjes enfin iedereen..

Tot de volgende reis van Jo-Ne.

Verslag:  John Driesen (12 april 2008)

Foto’s:  John Driesen, Mariëlle Wetzelaer-Van Proemeren

Vervolg foto’s zie:  Foto's Ghlin Baudour