Winningen
Hoegaarden
OLV Waver/Eversel 2
OLV Waver/Eversel 1

Bustocht 2 naar Hoegaarden op zondag 13 juni 2010.

Met een kleine bus, vol met 25 trappelende Jo-Ne`ers, vertrokken we onder een stralende hemel richting Hoegaarden. Dit tegenbezoek hing even aan een zijden draadje, omdat het aantal deelnemers terug zonk naar 24 man. De reddende engel was Jo, die vol goede moed op deze zondag meeging. Na een voorspoedige trip arriveerden we om 10.00 uur in het plaatsje Hoegaarden.

Hoegaarden heeft sinds de middeleeuwen een belangrijke rol gespeeld. Een rijke historie verwerft dan ook diverse prachtige monumenten, waar ze met recht trots op zijn, zoals de St. Gorgoniuskerk, de St. Rochuskapel, de St. Ermelinduskapel, de Orangerie en het kasteel van het St. Janscollege, de St, Jan Evangelistkerk en de St. Ermelinduskerk. Uitvoerige beschrijvingen kun je lezen op de site van de gemeente Hoegaarden. Ook de alom bekende Brouwerij staat er beschreven: www.hoegaarden.be.

Aangekomen in het startlokaal werd eerst het bekende bakkie genuttigd. Meteen werd duidelijk, dat dit een zeer vriendelijk club is met vele enthousiaste medewerkers. Maar we kwamen om te wandelen, dus op met die beentjes. We kozen voor de 11 km route, die door een heel mooi deel van Hoegaarden en omgeving liep. Meteen doken we de “bush” in en kregen paadjes voorgeschoteld, die de wandelaar echt kunnen bekoren. Smalle bospaadjes en autoluwe wegen, die ook door fietsers gebruikt worden. Na dit mooie deel bezochten we de eerste pauzeplaats in Zétrud-Lumay. In een voormalige molen konden we genieten van diverse plaatselijke dranken en een heerlijke soep. Op het terras konden we lekker uitblazen en de inwendige mens versterken.

Het volgende deel van de route liep steil, jawel, je zou het hier niet verwachten, naar boven tot op het plateau. Daarna een stukje veld,om vervolgens door het centrum van Hoegaarden terug te keren. Aan de tuinen van Hoegaarden konden we natuurlijk niet voorbijgaan. Op het prachtige terras hadden we een heerlijk uitzicht op de tuin en onze “geestrijke” dorstlessers. De tuin herbergde een verzameling geweldig fraaie bomen. Diverse planten, met naambordjes, stonden te pronken in keurig aangelegde borders. Na al dat fraais moesten we toch terug naar de startplaats, daar de vertrektijd op 14.30 uur gepland was.

En wat doe je als je tijd overhebt: juist, nog effekens genieten op het mooie terras op het plein van de school.

Wandelclub Trip-Trap Kumtich bedankt voor jullie inzet en prachtige routes en uiteraard tot ziens in Vijlen.

Verslag en Foto's:  John Driesen

Vervolg foto’s zie:  Foto’s Hoegaarden