Tannheim 2011
Tannheim 2009
La Palma
Slovenië

Wandelvakantie La Palma van 18 februari t/m 28 februari 2009.

Van 18 tot 28 februari 2009 hebben Mariëlle en ik onze (carnavals-)vakantie doorgebracht op het Isla bonita La Palma, een van de 7 (grote) Canarische eilanden.

La Palma heeft een oppervlakte van 729 km² (vergelijkbaar met onze provincie Utrecht) en telt ongeveer 85.000 inwoners. Het eiland valt onder de Spaanse provincie Santa Cruz de Tenerife. Evenals Tenerife en Gran Canaria heeft dit prachtige eiland een vruchtbare natte kant (het noorden en midden), en een droge zijde (voornamelijk het zuiden) waar het merendeel van het toerisme zich afspeelt.

Net als alle Canarische Eilanden is La Palma gevormd door vulkanische activiteiten (aanvang hiervan: ongeveer drie miljoen jaar geleden).

De laatste geregistreerde vulkanische uitbarsting heeft in 1971 (= Volcán Teneguía) plaatsgevonden.

La Palma staat bekend als La Isla verde ("het groene eiland") en als La Isla bonita ("het mooie eiland"). De voet van het eiland ligt op 3500 meter onder de zeespiegel en het hoogste punt ligt op 2426 meter boven de zeespiegel. La Palma is daarmee wereldwijd gezien het hoogste eiland in relatie tot het aardoppervlak (de diverse hoogteverschillen hebben we wel gemerkt tijdens onze wandelingen!!).

La Palma is door zijn natuurschoon en gebrek aan massa-toerisme een ideaal wandeleiland. Niet alleen zijn er schitterende bos- en kustpaden op dit eiland te vinden, maar juist ook de diversiteit van de natuur op het eiland maken het zo interessant.

In La Palma kun je vroeg in de ochtend nog hoog in de bergen wandelen met een dikke jas aan tegen gure wind, terwijl je laat op de middag langs de kust wandelt met korte mouwen en genieten van het beuken van de golven tegen de grillige rotskust. Het is dan ook ondoenlijk om alle wandel-mogelijkheden van La Palma tijdens één vakantie te ontdekken, een goede reden om er zeker meer dan eens terug te komen. Het vulkanische landschap in het zuiden en het groene landschap in het midden en noorden van het eiland vormen een unieke combinatie voor vele kilometers wandelplezier.

In de fotoserie (4 diashows) en aansluitende videoserie kunt u de mooiste opnames bekijken van de in totaal 659 die wij veelal tijdens onze wandelingen op dit prachtige eiland hebben gemaakt.

Verder tref u hier de GPS-bestanden aan van 2 wandelingen die wij aan de hand van het ANWB-Wandelboek La Palma hebben gelopen (het betreft wandeling 24 en 17 uit dit boekje).

Informatie over onze (rond-)reis kunt u vinden op het internet onder www.lapalma-oceaanzicht.nl.

Een werkelijk prachtige website met foto’s waarbij je je bijna in werkelijkheid in La Palma waant (gemaakt in samenwerking met de organisatoren van onze rondreis Siepko en Marjan) treft u aan onder www.lapalma-oceaanzicht.nl.

Siepko en Marjan tenslotte: “bedankt voor de uitstekende organisatie van onze rondreis. Wij zullen jullie als organisatoren bij iedereen die ook een reis wil boeken naar La Palma van harte aanbevelen. Wij hebben in ieder geval genoten en overwegen zeker om dit schitterende eiland nogmaals te bezoeken”.

Mariëlle en Jo Wetzelaer