Schin op Geul
Elsloo-Stein
Beertsenhoven e.o.
Neerbeek e.o.

Wandeling naar Cartils, langs spoor Simpelveld, lus rond Simpelveld, Bocholz, Mingersborg, Eyserheide, Eyserbos, op zaterdag, 6 februari 2021.

Vandaag een wandeling over onbekende paden, die toch vrij dicht in buurt van mijn eigen dorp liggen. Naast hotel de Pelikaan,annex restaurant, dat al enige tijd gesloten is, liep een pad, dat mijn nieuwsgierigheid gewekt had. Tijd om die nieuwe paden eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Feit is, dat deze veldweg bij het spoor zou eindigen of doorlopen? We zouden het ontdekken. Een lichte motregen drukte enigszins de pret, maar dit weertype is voor menig wandelaar geen bezwaar. De veldweg eindigde vlak achter het spoor; dan maar langs het spoor richting Eys tot aan het voormalige station. Van hieruit wandelde ik verder naar Eys.

De hoofdweg naar Kasteel Goedenraad was goed te doen. Weinig verkeer en bijna geen mensen op straat. Kasteel Goedenraad ligt in een dal van de Eyserbeek en was vroeger omgeven door een gracht. Dit idyllische kasteel, wit gepleisterd, is vanaf de weg moeilijk helemaal te bewonderen. Achter het kasteel en boerderij ligt een mooi landschapspark. Ieder voorjaar bloeien rondom de hagen van dit kasteel duizenden sneeuwklokjes. Zou de lente toch in aantocht zijn? Via de hoofdweg vervolgde ik mijn tocht naar Simpelveld.

In het centrum van Simpelveld kun je bij Shoko een lekkere kop koffie bemachtigen. Bediening zeer vriendelijk en de prijs helemaal oké. Na deze heerlijke opwarming ging mijn wandeling rondom het centrum naar het imposante klooster Damiaan. Dit klooster gesticht in 1892, door aanhangers van Pater Damiaan heeft de allure van een groots bouwwerk. In het midden van dit gebouw is de kloosterkerk; aan beide zijden het grote klooster. Vanaf 1991 werd het gebouw commercieel geëxploiteerd als groepsaccommodatie. In de 20ste eeuw werd het helemaal gerenoveerd tot de huidige uitstraling. Sinds 2016 is er de Butler Academy gevestigd. Als je in Simpelveld bent, kun je niet om het mooie station heen. Na opheffing van de lijn nam de ZLSM, de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij, de gebouwen en materieel over. Vooral de oude stoomlocs zijn geweldig en denderen in de zomertijd langs ons dorp. Het station van Simpelveld is de uitvalsbasis van dit bedrijf. Dankzij de vele donateurs en vrijwilligers kunnen we nog steeds genieten van deze historische treinen. Helaas was het stationsgebouw gesloten. Ik vervolgde mijn toer richting Bocholtz en sloeg af bij Camping en vakantie park De Driesprong. Via een smal pad kun je dwars door dit park heen marcheren. Terug aan de andere kant van Simpleveld, de weg naar Bosschenhuizen, een gehucht dat bestaat uit enkele boerderijen en huizen in vakwerkstijl. In mijn werkzame leven kwam ik hier in een sneeuwjacht terecht; vandaag heel actueel. Toen gebeurde dat vaker en na het nemen van de verkeerde afslag zat ik helemaal klem in het kleine holle weggetje naar Trintelen. In behulpzame boer heeft me toen uit die sneeuwhoop getrokken. Nu was het weer beter en kon ik ongestoord door lopen naar Trintelen. Ook weer zo`n lieflijk gehucht in de buurt van Mingersborg. Na Mingersborg liep ik naar Eyserheide en boog af naar de rand van het Eyserbos. Met de kerktoren van Wijlre in zicht begon ik aan de afdaling van de Dikkebuiksweg.

Mooie tocht met veel winters natuurschoon.

Verslag en foto's:  John Driesen

Vervolg foto’s zie:  Foto's Cartils, Eys, Simpelveld